Wednesday, October 15, 2008

Cinta dulu-dulu.

Masa kat rumah Mak arituh, aku ada tanya dengan Auntie Lah, macam mana Ayah mengurat Mak ek?

Auntie Lah adik bongsu Mak. So kiranya sure Mak jadikan dia umpan untuk tipu Atuk aku kalau nak pergi dating. Sama macam Auntie Lah selalu gunakan aku masa dia bercinta dulu. Aku selalu ikut dia dengan ex-husband dia dulu pergi bercinta sebab Atuk tak kasik dia keluar berdua-duaan.

So aku tanya Auntie Lah, caner Ayah mengurat Mak.

Auntie Lah pun mulalah bercerita.

"Dulu masa mak muda-muda, dia suka tengok wayang yang 'open air' kat Club House kat belakang dewan Jubli Intan tuh."

Aku mengangguk. "Abis tuh?"

"Mak selalu lah pergi sana tengok cerita hindustan malam-malam dengan kengkawan dia. So masa kat sana, Ayah ngurat Mak lah" sambungnya lagi.

"Yelah, ngurat camana?" Aku bertanya.

"Ayah baling kacang kat Mak dari belakang"

Masa aku dengar baling kacang tuh aku dah tergelak besar. Tapi masih boleh control lagi.

"Abis tuh?"

"Mak marah. Mak tak suka. Tapi kawan Mak yang syok kat Ayah pulak"

..dia sambung lagi....

"Masa tuh Ayah hensem. Tapi Mak tak suka sebab dia mengurat cam budak kecik."

(Now I know from where I inherited that trait from)

"Dah tuh, camna lak tetiba Mak boleh suka kat Ayah?" aku tanya lagi.

"Sebab Ayah tak berenti-renti mengurat. Last-last Mak bosan, terima jerlah"

Masa nih aku dah gelak berguling atas lantai (literally sebab masa tengah bercerita kita orang tengah baring melepak depan tv).

"Wah, sakan betul Ayah. Tak sangka."

"Memang saiko apak kau tuh! Sekarang baru tahu?"

Dua-dua terus gelak besar.

*

Orang dulu-dulu nak mengurat baling kacang jer. Kalau orang lelaki sekarang mengurat ikut style macam tuh aku rasa dah lama dia orang kene tapak kasut.

No comments: